top of page

Vertrouwenspersoon &  Veranderkundig Adviseur

Als Gecertificeerd Vertrouwenspersoon help ik organisaties bij het zo goed mogelijk omgaan te gaan met 

Ongewenste omgangsvormen zoals:

  • Intimidatie

  • Pesten

  • Agressie en geweld

  • Discriminatie

  • Seksuele Intimidatie 

en Niet Integer Handelen zoals:

  • Fraude, diefstal, omkoping, misbruik/manipulatie van informatie ed.

Waarom is het voor organisaties belangrijk om een Vertrouwnespersoon te hebben

  • Het is wettelijk verplicht

  • Het bespaart geld (bv verzuimkosten en reputatieschade)

  • Vanuit goed werkgeverschap en het creëren van een veilige organisatie 

Mijn drie hoofdtaken als vertrouwenspersoon

  • Opvang en begeleiden van de melder

  • Voorlichting geven aan de organisatie

  • Gevraag en ongevraagd advies aan het management

​

Waarom een externe vertrouwenspersoon?

Het is belangrijk dat de persoon die tot vertrouwenspersoon benoemd wordt:

  • onafhankelijk,

  • ervaren,

  • deskundig en

  • objectief is.

Met name voor kleinere organisaties kan een externe vertrouwenspersoon een praktische oplossing zijn.

 

Steeds vaker kiezen ook grote ondernemingen voor een externe vertrouwenspersoon, soms in combinatie met één of meerdere interne vertrouwenspersonen. Dit biedt de medewerker een bredere en meer diverse keuze om een vertrouwelijk gesprek te voeren over zaken die per definitie gevoelig liggen. Of wordt de externe vertrouwenspersoon als achtervang van de interne vertrouwenspersoon benoemd.

Verwaarloosde organisatie, de voedingsbodem voor Ongewenst Gedrag

Als vertrouwenspersoon, arbeidsmediator en met 30 jaar management ervaring, ben ik in de praktijk tot het inzicht gekomen dat een onveilige (verwaarloosde) organisatie de voedingsbodem is voor ongewenst, grensoverschrijdend en strafbaar gedrag. Ik help organisaties 'verwaarlozing' te herkennen, wat te doen en welke interventies wel of niet werken. Een veilige werkomgeving levert een bijdrage aan het verhogen van de creativiteit en productiveit.

De aanpak bestaat uit 6 stadia van ontwikkeling vanuit de achterstand.

  • Stoppen van de verwaarlozing;

  • Zorgen dat de basis op orde komt;

  • Informele organisatie overbodig maken;

  • Professionalisering van de ondersteuning;

  • Het werken aan de organisatieontwikkeling intergeren in het dagelijks werk;

  • Het borgen van de continuïteit van de bereikte ontwikkelingsstadium in leiding en ontwikkeling.

​

Als Integrale Veranderkunde Adviseur  kan ik u helpen bij het opzetten en implementeren van een dergelijk aanpak.

bottom of page